Avontuur in Coban - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sanne Laat - WaarBenJij.nu Avontuur in Coban - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sanne Laat - WaarBenJij.nu

Avontuur in Coban

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

24 Oktober 2006 | Guatemala, Antigua

Hoi lieve mensen!

Na een weekend vol avontuur zit ik weer vol verhalen. Vrijdagmiddag vertrokken Manuela en ik met een busje naar Coban. Via vele slingerende wegen door de bergen bereikten we uiteindelijk zo'n acht uur later het hotel. Snel doken we onze bedden in om de volgende dag om zeven uur op pad te gaan. Met een groep van ongeveer tien personen, Duitse studentes, 2 Noorse meisjes en een grappig Engels stel op huwelijksreis, ontbeten we in een klein restaurantje. Dat Engelse stel kwam net uit het superdeluxe vijfsterren hotel in Antigua en kwam nu terecht in een superbasic hotel. Maar ze waren wel wat gewend, want ze hadden de hele wereld al over gereisd, en konden overal om lachen. Daarna vertrokken we in een jeep naar Semuc Champey. Met z'n allen klommen we in de laadbak om ons over een smalle zandweg naar boven te laten rijden op weg naar de watervallen en de rivier. Na een uurtje hobbelen en je erg goed vasthouden, bereikten we dit beschermde natuurgebied. Om een prachtig uitzichtpunt te bereiken klommen we naar boven de bergen in. De zon stond hoog aan de hemel en ik zweette me te pletter. Maar het uitzicht was echt adembenemend!! Mijn angst voor zwembadtrappen met gaten heb ik nu helemaal overwonnen, want tijdens de tocht naar boven was er geen andere weg dan een houten trap met enorme kieren. En ook voor hoogtevrees was totaal geen ruimte, we liepen over smalle paadjes naast enorme afgronden.
Terug beneden lag het koele water op ons te wachten en snel namen we een duik in de rivier. Onze enthousiaste gids dook van 20 meter naar beneden en dat leverde een groot applaus op van alle aanwezigen.
Maar veel tijd om uit te rusten na de klim hadden we niet want onze gids Jose, nam ons mee de rivier af naar de grote watervallen. Zwemmend en springend bereikten we deze enorme watervallen. Mijn lelijke TEVA's kwamen enorm goed van pas, het zou een goede reclame zijn... Onder de waterval bevindt zich een soort grot, uitgesleten door al het water. Via de waterval (met de hulp van Jose en vastgebonden aan een touw) klommen we een voor een naar beneden. Door de enorme hoeveelheid water was dit erg zwaar.
Na het watervalavontuur stond het volgende avontuur al weer te wachten. We kregen de opdracht alleen onze bikini te dragen en kregen een kaars in de hand gedrukt. Achter elkaar klommen we omhoog naar een grot. We zwommen de grot in met de kaarsjes in de hand, dit gaf echt een hele bijzondere sfeer. Het is moeilijk te beschrijven en ik heb er helaas ook geen foto's van, maar ik heb mijn adrenalinekick voor de komende dagen wel weer even gehad na dit weekend. We sloten de actieve zaterdag relaxt af door in rubberbanden de rivier af te dalen. De jeep stond ons daarna weer op te wachten om ons uitgeput weer naar het hotel te brengen.

Gisteren hebben we de stad Coban nog even bezocht en zijn we op zoek gegaan naar de Quetzal, een vogel, symbool van Guatemala. Maar zoals wel was te verwachten vonden we de vogel niet... Daarna stapten we weer in de minibus. Mijn maag kon de combinatie van vreemd eten, warmte, haarspeldbochten en de vele inspanning van gisteren niet meer aan en ik moest veel moeite doen alles binnen te houden tijdens de acht uur durende autorit. Vandaag ben ik nog steeds niet helemaal beter, beetje misselijk en klein beetje koorts. Maar het is nu alweer een stuk beter dan gisteren.

Vanochtend ben ik samen met mijn lerares naar de markt geweest tijdens de spaanse les. Celini ging me van alles vertellen over de verschillende soorten fruit en groenten. Een hele interessante les, veel leuker dan al die grammatica. De school organiseert nog steeds leuke activiteiten. Zo was ik vorige week op bezoek bij een boer met elf kinderen. Om extra geld te verdienen had hij zelf de spaanse scholen benaderd om hem een bezoek te brengen. Hij nam ons mee naar zijn land en verkocht zelfverbouwde koffie om het schoolgeld van zijn kinderen te betalen. Een erg mooi initiatief. Op zulke uitstapjes nemen we steeds snoepjes en ballonnen mee om uit te delen aan de kleine kinderen.
Morgen krijg ik mijn eerste salsales op school. En daarna is mijn laatste les spaans alweer in zicht en ligt er weer een nieuwe etappe van mijn reis op me te wachten. Dolf arriveert donderdag in Guatemala en samen reizen we dan verder.

Dank je wel voor jullie reacties, ik vind het erg leuk om reacties te ontvangen. Ik heb alleen niet zoveel tijd om jullie allemaal persoonlijk terug te mailen, ik hoop dat jullie dat kunnen begrijpen! Ik begin jullie al wel een beetje te missen hoor, maar vermaak me hier nog erg goed!
En terwijl bij jullie de blaadjes van de bomen vallen blijft Guatemala het land van de eeuwige lente.....

Veel liefs Sanne

  • 24 Oktober 2006 - 00:09

    Lieke:

    heej!
    jij bent lekker aan t relaxen.. terwijl ik nu (2.09) stop met mn huiswerk om morgen vroeg weer uit de veren te gaan.
    maar ben blij dat t je zo goed af gaat zeg! t begint wel bij me te kriebelen.. als jij dit kan.. moet ik dat toch ook kunnen?
    heel veel plezier nog, en salsase!
    kus liek

  • 24 Oktober 2006 - 07:39

    Fenna:

    Hey lieve lieve Sanne!!!
    Wat grappig, die gele brug op je vijfde foto, daar ben ik vanaf gesprongen haha!! Over adrenaline gesproken...:-)
    Wat fijn om te horen dat alles zo mooi en leuk is, en dat je naast je Spaanse lessen zoveel van het land ziet!
    Ook leuk dat Dolf komt, dat wordt een superreis! Een paar dagen op het bountystrand van Tulum in een cabaña kan ik dan wel aanraden!
    Goed ik ga mezelf door de regen naar de steples slepen... (ja nl is echt alles nog steeds hetzelfde...)
    Cuitdate y mucha suerte con todo! Besitos xxx

  • 24 Oktober 2006 - 14:04

    Martijn:

    Jaja, maak ons maar weer ns flink jaloers met die watervallen en grotten.
    Terwijl wij achter de ramen naar de regen zitten te kijken hier...
    Veel plezier nog Sjaantje!!

  • 24 Oktober 2006 - 15:11

    Renske:

    Hee Sanne!

    Leuk om weer wat van je te lezen :) Je maakt mooie dingen mee! Hier alles goed, heb vakantie dus af en toe ff lekker NIKS aan het doen! Geniet nog lekker van alles daar en veel plezier met Dolf!

    xxx Renske

  • 24 Oktober 2006 - 15:42

    Linda:

    Hoihoi,
    Nou nou weer leuke verhalen!! En je bent ook al goed verkleurd! nog 2 nachtjes en dan komt Dolf al, heel veel plezier samen!! maar dat gaat wel goed komen denk ik. hier gaat alles nog steeds zijn gangetje, nog een paar dagen en dan heb ik een weekje vrij. kijk daar nu al naar uit...
    Heel veel succes en plezier nog.
    Kus Linda

  • 24 Oktober 2006 - 16:56

    Dyanne:

    Hee Sann,

    Leuk om weer iets van je te lezen, en fijn dat het nog steeds zo goed met je gaat en dat je het nog steeds naar je zin hebt! Je hebt trouwens weer erg mooie foto's!
    Veel plezier nog en leuk dat Dolf bijna komt!

    Ik ga nu lekker schaatsen..en morgen nog dagje werken en dan heb ik eindelijk een paar daagjes vrij!

    Have Fun!!

    Kus Dyanne

  • 26 Oktober 2006 - 10:53

    Marlieke:

    Hee Lieve San, Wat heerlijk om je verhalen te lezen! Echt helemaal leuk dat je zo geniet! Hier schijnt tot nu toe nog het zonnetje, maar de kou is wel al een beetje in zicht! Met je ploegje gaat het allemaal goed! Volgende week zijn we uitgenodigd voor een coachborrel op Triton om ons te bedanken! Gister was de laatste keer coachen dus de rust is terug gekeerd!! De mannen hebben regelmatig naar je gevraagd dus ik ben blij dat ik kon zeggen dat je het zo heerlijk hebt! Lieve San, geniet en we zien elkaar snel weer! Dikke zoenen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Na twee weken spaans zal ik voor zes weken een coschap kindergeneeskunde doen in Cusco. Daarna reis ik samen met DJ nog drie weken rond.

Actief sinds 09 Sept. 2006
Verslag gelezen: 74
Totaal aantal bezoekers 27883

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2009 - 14 November 2009

Peru

30 September 2006 - 20 December 2006

Guatemala en Mexico

Landen bezocht: