Lago Atitlan en Chichicastenango - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sanne Laat - WaarBenJij.nu Lago Atitlan en Chichicastenango - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sanne Laat - WaarBenJij.nu

Lago Atitlan en Chichicastenango

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 Oktober 2006 | Guatemala, Antigua

Hoi allemaal!

Zo, ik ben net terug van een hele mooie weekendtrip. Vermoeiend, maar heel erg de moeite waard. Bedankt voor al jullie reacties!!

Zaterdag werden Manuela en ik om zeven uur opgehaald met een minibusje. Onze mama was voor ons opgestaan en maakte om half zeven in badjas een ontbijtje voor ons klaar. Met twee busjes met studenten hobbelden we even later Antigua uit, de straten hier bestaan namelijk uit kinderkopjes en je kan je misschien wel voorstellen hoe het voelt om daar met 50 km per uur overheen te rijden.
Al snel reden we de hooglanden in, het verschil met het rijke Antigua was al snel te zien. Antigua is mooi en dus komen er toeristen, en door de toeristen is het ook mooi. Maar het echte Guatemala is toch een beetje anders denk ik.
Onze eerste stop was Solola, een vrij grote plaats met een markt op zaterdag, waar allerlei lokale producten worden verkocht. Daarna reden we naar Lago Atitlan. Na elke bocht werd dit meer een beetje extra zichtbaar en het is echt werkelijk schitterend! We stopten bij een uitkijkpunt. Ook hier zijn ze aardig commercieel, want er stonden vele stalletjes met souvenirs. En ook al die lieve schattige kleine meisjes en jongetjes weten heel goed hoe ze geld moeten verdienen; 'una quetzale por un foto', oftewel; betalen voor een foto! Maar het blijven kindjes; een snoepje vinden ze ook al best.
Vanuit Panajachel, een grote plaats aan het meer, maakten we een boottocht langs drie kleinere plaatsen. In iedere plaats dragen de inwoners andere kleuren kleding. We wandelden met veel bijkijks door de straten en belandden op het meer in een enorme regenbui. Gelukkig had ik mijn wegwerpplasticzakregenjas bij me, en krytsle en ik doken er snel onder. 's Avonds aten we met een klein groepje in de Circus bar met live muziek.

Vanochtend stonden we om vijf uur naast onze hotelbedjes om naar het meer te gaan. Volgens de lonely planet zou het namelijk prachtig zijn om de zon te zien opkomen boven het meer. En dus gingen wij op pad, het werd al lichter toe we aankwamen bij het meer. Maar waar was nou die zon? De lucht was prachtig, maar de zon verstopte zich of achter de wolken of achter de....berg! Jaja, we zaten aan de verkeerde kant van het meer om de zon te zien opkomen, haha.
Om zeven uur vertrokken we naar Chichicastenango hoog in de bergen. Al die haarspeldbochten werken niet echt voordelig op een vrijwel lege maag. Na het ontbijt, bezochten we de begraafplaats van Chichi en liepen we naar de kerk. Hier vonden verschillende offers plaats, erg indrukwekkend om te zien. De maya's offeren echt alles voor een goede oogst, voorspoed in de winkel, familie, op reis etc. Daarbij zijn alle graven in vrolijke kleuren geschilderd en versierd met bloemen.
De markt van Chichi is de grootste trekpleister van deze stad. Die markt is dan ook enorm en je kan er alles kopen wat je wil; varkens, schoenen, kippen, kleding en een heleboel souvernirs. Ik moest mezelf er echt van weerhouden niet veel te kopen, ik moet er immers zelf mee sjouwen na mijn verblijf in Guatemala op weg naar Mexico. Er zijn hier zoveel kleuren!
Ken je dat gevoel wanneer je op je fietsje in het zonnetje langs de gracht fietst? Dat gevoel heb ik hier bijna de hele tijd, er is zoveel te zien, ik loop met een grote glimlach op mijn mond over straat.
Natuurlijk is niet alles alleen maar mooi, er is zeer veel armoede in dit land. Je beseft weer echt hoe rijk je bent wanneer je luxe met acht personen in een busje een pickup passeert volgeladen met wel 20 mensen, kippen en marktkoopwaar.

Vanaf morgen ga ik in de ochtend naar school en krijg ik een andere leraar.
Ik hou jullie op de hoogte, jullie mij ook??

Veel liefs Sanne

  • 08 Oktober 2006 - 23:31

    Krystle:

    Ik zal je morgen even helpen met foto's plaatsen! Kan je familie en de rest eindelijk zien waar je zit!

  • 09 Oktober 2006 - 14:57

    Linda:

    Hoihoi,
    Nou dat was weer een gaaf weekend zo te lezen, alleen jammer dat je de zon niet op hebt zien komen! Ik ben al benieuwd naar je foto's hoor! En mis je al wel!!
    Kus Linda

  • 09 Oktober 2006 - 21:13

    Krystle:

    Is die tut de fototoestel vergeten!! :)
    Als je foto's wil zien dan kan je op mijn site kijken, we hebben toch altijd dezelfde dingen gedaan. :)

    www.krystle.waarbenjij.nu

  • 11 Oktober 2006 - 09:38

    Rik:

    Haha, wat een mooie actie met die zon! Leuke foto's, wat is het eigenlijk maar saai hier in Nl! :)

    Veel succes komende week
    Kus

  • 11 Oktober 2006 - 14:44

    Linda:

    Hoi,
    heb de foto's op Krystle's site bekeken, want was benieuwd!! Zijn mooie foto's. Zo zien we pas echt wat jullie daar meemaken en zien! En echt armoedig, die huisjes! Wel lieve kinderen.
    Kus Linda

  • 11 Oktober 2006 - 17:03

    Margreet:

    Wat leuk om ook mee te mogen genieten met jou sanne! Lijkt me indrukwekkend land als ik dat allemaal zo hoor. Hou vol, geniet en zet vooral veeeel berichtjes op je site:)...

    Liefs mar

  • 12 Oktober 2006 - 14:15

    Marja Van Esch:

    Hola Sanne,
    Wat geweldig om te lezen wat je allemaal ziet en meemaakt, een geweldige ervaring, ik begrijp wel dat F. groen ziet van jaloezie. Wat een prachtige foto is dat, die blauwe van het meer. Geniet maar van alles wat je mee mag maken en pas goed op jezelf.
    Besos,
    Marja

  • 13 Oktober 2006 - 10:30

    Auke:

    hoi!
    wat gaaf om te lezen wat je allemaal doet daar! lijkt me erg indrukwekkend..geniet ervan! ik krijg van al die verhalen echt de kriebels om zelf te gaan..maar moet nog f wachten.
    xxx auk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Na twee weken spaans zal ik voor zes weken een coschap kindergeneeskunde doen in Cusco. Daarna reis ik samen met DJ nog drie weken rond.

Actief sinds 09 Sept. 2006
Verslag gelezen: 58
Totaal aantal bezoekers 27884

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2009 - 14 November 2009

Peru

30 September 2006 - 20 December 2006

Guatemala en Mexico

Landen bezocht: