Te paard in Honduras - Reisverslag uit Copán, Honduras van Sanne Laat - WaarBenJij.nu Te paard in Honduras - Reisverslag uit Copán, Honduras van Sanne Laat - WaarBenJij.nu

Te paard in Honduras

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Oktober 2006 | Honduras, Copán

Hoi lieve mensen!

Dit weekend heb ik een uitstapje gemaakt naar buurland Honduras. Zaterdag werden Mauela en ik om 4.00 's nachts opgehaald door een minibusje. We haalden Krystle op, drie Koreanen, een Duitser en nog een Nederlands meisje. Een uurtje later reden we Atigua uit op weg naar Copan, Honduras. Onze mama vond het wat te vroeg om uit bed te komen, maar had een hele grote zak met broodjes voor ons klaargelegd voor de reis. We hadden het niet getroffen met onze chauffeur. Deze man kon echt niet rijden en ik was dan ook al snel misselijk. Hij maakte er een sport van om even heel hard het gaspedaal in te drukken en daarna weer heel hard te remmen, niet echt een fijne reis dus. Vijf uur later (en wat reisziektepilletjes verder) kwamen we aan bij de grens. We kregen een mooie stempel in ons paspoort en gingen verder naar Copan.
We dropten onze spullen in het hotel en reden daarna verder naar de ruines. De Koreanen, de Duitser en het meisje hadden ons intussen al verlaten en met z'n drieen bezochten we de ruines. We namen een Engelstalige gids die ons veel vertellen kon over alle mayakoningen die Copan gebouwd hebben. We beklommen tempels, bekeken een trap met hieroglieven en bewonderden vele beelden. Daarna ploften we neer in de schaduw, het was erg warm en de zon stond hoog aan de blauwe hemel. De ruines waren erg mooi en dankzij de gids kregen we een goed indruk van de maya-opgravingen die verder ook nog in Guatemala en mexico te vinden zijn. Naast ruines zijn er in Honduras ook een heleboel verschillende exotische dieren te bewonderen; papegaaien, hele grote spinnen, rare bruine knaagbeestje, roofvogels; en dat allemaal in de vrije natuur.
Terug in het dorp bleek de pinautomaat buiten werking...oeps; dus geen mogelijkheid om geld te pinnen. Gelukkig had ik nog wat dollars bij me en vonden we een bank die quetzales wilde wisselen. We aten burrito's op een terras en dronken heerlijke milkshakes met fruit.
Zondag moesten we vroeg weer uit onze bedjes, we hadden ons namelijk laten overtuigen om te gaan paardrijden... Iets wat we alledrie nog nooit hadden gedaan, maar ons was verzekerd dat het geen probleem zou zijn. Het leek ons een mooie manier om wat meer van de natuur van Honduras te zien. Eerst sprongen we onder de douche, maar we waren er heel snel weer onderuit. Ten eerste was het water ijskoud maar ten tweede liepen er twee grote kakkerlakken rond die even later onder de wcpot verdwenen.
Om acht uur beklommen we alledrie wat zenuwachtig een paard. Ik klom op een grote, magere schimmel die af en toe even stopte om wat gras te eten aan de kant van de weg. Na een tik van de gids sjokte hij dan weer verder. We liepen langs de rivier de bergen in. Het uitzicht was werkelijk prachtig. We bereikten een klein dorpje in de heuvels waar we een kleine kleermakerij bezochten. Ook werd ons 'het restaurant' gewezen, waar we iets behoorden te drinken. Maar zonder geld is dat toch best moeilijk... We maakten de kleine kinderen blij met snoepjes en ballonnen, voordat we weer terugkeerden richting Copan. Op de terugweg hobbelden we niet zo rustig meer, maar stuiterden we in galop de berg af. Lachend en met een pijnlijke kont en rug bereikten we zo het dorp weer. Na snel wat eten (lang leve de creditcard) sprongen we een warm vol busje in voor de terugreis naar Antigua. Deze terugreis zou zeven uur duren, gelukkig met een betere chauffeur dan op de heenreis.

Na een heel mooi weekend begon mijn spaanse les vanochtend weer gewoon om acht uur. Zo meteen dus maar mijn huiswerk maken en heel hard woorden leren.
En ik ben heel erg blij want Dolf komt me over twee weekjes opzoeken!! Kunnen we mooi samen vanuit Guatemala via Belize naar Mexico reizen na mijn spaanse lessen. Ik heb er erg veel zin in!

Muchos abrazos, besos y caricias,

Sanne

  • 17 Oktober 2006 - 15:35

    Linda:

    Hoihoi,
    Wel gaaf dat Dolf langs komt!!! Kunnen jullie samen rondreizen.
    Weer veel meegemaakt daar en leuke foto's. Vond je het paardrijden eng?
    Kus Linda

  • 17 Oktober 2006 - 19:36

    Krystle:

    Hey Sanne

    Ik bezoek vanmiddag ook mijn project dus ik weet niet of ik jullie vanmiddag nog zie vandaar dat ik het zo doe. Zullen we vanavond naar mono loco gaan? Ik heb een paar mensen gevonden die dezelfde route lopen. We gaan om 20.30. Zie je dan...?
    Groetjes!

  • 19 Oktober 2006 - 11:09

    Fenna:

    Ciao amore!!
    Que mono, montarse a caballo en Honduras... :-DWOW! No tengas un foto de ti en un cabllo??? Debo verlo porque para mi sea imposible imaginarlo! :-P
    Cuidate y besitos de Holanda!

  • 20 Oktober 2006 - 06:40

    Dyanne:

    Hey Sanne,
    Echt heel leuk dat Dolf langs komt!
    Je hebt weer veel meegemaakt zo te zien..leuk om te lezen!
    Nog heel veel plezier, ik mag nu weer gaan werken..

    Dikke kus!

  • 21 Oktober 2006 - 14:11

    Froek:

    Hey Sanne, had je net al een mailtje gestuurd, maar wilde nog even zeggen dat ik je foto´s ook echt super vind! Maakt het allemaal al weer een stuk levendiger! Geniet ervan meis! kus

  • 21 Oktober 2006 - 15:23

    Ome Harry:

    Dongen 21 oktober
    Hoi Sanne de reacties komen mischien wat later op gang maar de bedoeling is goed. Je vroeg ons om je op de hoogte te houden van wat hier in Brabant en in Dongen zoal speelt. Nu volgen enkele koppen uit de krant van zaterdag 21 oktober 2006 Op de voorpagina: Maandag mogelijk weer geen bussen. (De BBA zou het vervoer in Brabant kwijt raken aan Connecion maar nu de datum daarvoor nadert wil Connection van het contract af. De chauffeurs zijn nu bang dat door bezuinigen zij hun baan verliezen. De Lama's winnen de televizier ring Paul de Leeuw werd tv-man van het jaar en Yvonne Jaspers de tv-vrouw van het jaar. SP-leider Jan Marijnissen verzweeg een hartaanval. Wat het voetbal betreft: Hete zondag door vijf risico wedstrijden. Marco Bosato kleurt Arnhem rood. Nu met hoofdletters: DRIE KOPJES KOFFIE PER DAG IS VOOR OUDERE MANNEN DE BESTE DOSIS OM DE HERSENEN IN CONDITIE TE HOUDEN. Nog enkele koppen uit Stad en Streek: Dongen wijst plan Oosteind af. Oosterhout wil daar 1000 woningen bouwen. In koninkrijk Dongen moddert men maar wat aan. Nog een wat voetbal betreft: Plan: bier taboe op NAC-tribunes. Tot zover de koppen uit de krant. Ik vond de foto's zeer geslaagd vooral van de papegaaien, dat je ook nog aan mij denkt hartstikke goed. Nu ga ik sluiten met de groetjes van tante Diny en mij nog veel plezier daar in den vreemde.

    Tussen () wie is Dolf ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Na twee weken spaans zal ik voor zes weken een coschap kindergeneeskunde doen in Cusco. Daarna reis ik samen met DJ nog drie weken rond.

Actief sinds 09 Sept. 2006
Verslag gelezen: 79
Totaal aantal bezoekers 27851

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2009 - 14 November 2009

Peru

30 September 2006 - 20 December 2006

Guatemala en Mexico

Landen bezocht: