Policlinico Belen - Reisverslag uit Cusco, Peru van Sanne Laat - WaarBenJij.nu Policlinico Belen - Reisverslag uit Cusco, Peru van Sanne Laat - WaarBenJij.nu

Policlinico Belen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

20 September 2009 | Peru, Cusco

Policlinicó Belen

Deze week ben ik begonnen met mijn coschap bij policlinicó Belen. Dit is een gezondheidspost in een wijk buiten het centrum van Cusco, waar naast de twee artsen die er werken ook af en toe specialisten op bezoek komen. Verder is er een tandarts, een verloskundige, een klein laboratorium, een apotheek (waar voor een deel gratis medicijnen worden verstrekt), een psycholoog en een ruimte voor natuurgeneeskunde. Patiënten komen binnen in de kliniek en moeten eerst betalen aan de kassa (ongeveer 1 euro). Daarna gaan ze naar een verpleegkundige voor de triage en voor het meten van onder andere de bloeddruk. Aan afspraken doet men hier niet, en het verschilt dan ook per dag hoeveel mensen er in de wachtkamer zitten. De afgelopen week heb ik vooral met een van de dokters opgetrokken, Lizbeth. Ik probeer zelf een deel van de anamnese af te nemen en doe het lichamelijk onderzoek. Het afnemen van een goede Spaanse anamnese is nog een hele klus. Het werk in de kliniek lijkt nog het meest op een soort van huisartsgeneeskunde, maar dan met meer parasieten, maag-en darmklachten en problemen vanwege slechte hygiene.

Naast mij zijn er op dit moment nog drie andere geneeskundestudenten in de kliniek. Een SUMMAstudente uit Utrecht (gezellig!) en twee bijna afgestudeerde studentes uit Boston, USA. Deze meiden gaan zich de komende weken bezig houden met een project gericht op geweld tegen vrouwen. In 2005 publiceerde de WHO een rapport waaruit bleek dat huiselijk geweld in Peru erg veel voorkomt, het meeste van de hele wereld! De twee amerikaanse gaan proberen een project op te zetten voor vrouwen die te maken hebben met geweld in de thuissituatie. Erg interessant, en ik hoop dat ik hier ook mijn steentje nog aan bij zal kunnen dragen!

De kliniek verleent ook gratis zorg in afgelegen dorpen zonder reguliere gezondheidspost. En afgelopen vrijdag kon ik ook mee op zo´n tripje met een dokter, een verpleegkundige, iemand van de apotheek en een chauffeur. Na anderhalf uur kwamen we aan in het gehucht Huamanchacona, waar we in een gebouwtje tussen de koeien een aantal patiënten hebben gezien die voornamelijk Quecha spreken, de lokale taal. Aan alle kinderen van de plaatselijke school werd een antiwormenkuur gegeven. Zowiezo worden hier door de artsen (onnodig) veel medicijnen voorgeschreven en ze hebben een voorkeur voor injecties.

Naast coschap lopen blijft er gelukkig ook nog voldoende tijd over om de omgeving van Cusco te bekijken en de restaurantjes en barretjes van de stad uit te proberen. Ik zal een korte samenvatting geven van wat ik de afgelopen weken nog heb gedaan (zie foto´s): een tour door de Sacred Valley gemaakt met markt en incaruines in Pisac en Ollantaytambo, een bezoek aan de incaruine Saqsaywaman boven de stad Cusco met een paar talenschoolgenootjes, en van de week ook een bezoekje aan de voetbalwedstrijd Cusco-Lima in het grote stadion. Het werd uiteindelijk (met een goal in de laatste minuut voor Cusco) 1-1, de supporters van beide ploegen gingen de hele wedstrijd al uit hun dak: springend op de tribune met hier en daar een knal vuurwerk. Een leuke ervaring! En gisteren heb ik met vier andere meiden met een taxi de ronde ruines van Moray en de zoutpannen van Salineras bezocht. Tel daar nog een paar bezoekjes aan wat mooie kerken en kleine musea bij op en je komt toch aan een flink volle week!

• 20 September 2009 - 19:42

Laura Brenders:

hee sanne!

Hoe gaat het met je? Leuk om je verslagen te lezen! Zo te lezen bevalt het je allemaal wel, mooi! Klinkt echt heel tof allemaal, lijkt me ook wel wat! ;)
    haha, nou, heel veel succes en plezier nog en ik houd het lezen van je verslagjes wel bij! ;)

xx laura aka TinkBlink

• 20 September 2009 - 20:44

Dirk-Jan:

Hi lief!
    Leuk om weer nieuwe foto's te zien op je site en een nieuw verslagje te lezen! Gelukkig ga ik over bijna 2.5 week je opzoeken dus het is nog even aftellen. Ik ben blij dat we elkaar bijna dagelijks spreken via msn of skype, maar je in het echt weer zien is toch een stuk beter! Veel succes deze week bij je co-schap!
    x DJ

• 21 September 2009 - 04:09

Linda:

Ha sanne
    Leuk om je verslag weer te lezen, en gave foto's. Zo lezen en zien we een beetje hoe het daar allemaal met je gaat.

Heel veel succes nog met je coschap. Mag je uiteindelijk wel bevallingen gaan doen, of blijf je daar?

Ik mail je weer snel, heb nu nachtdienst en moet snel weer naar een bel.

Kus Linda

• 21 September 2009 - 07:06

Fleur:

Hola Sanne,

Wat leuk om je avonturen te lezen! Veel suc6 in de kliniek. Super van je dat je dit doet :)

Liefs, Fleur

• 21 September 2009 - 15:32

Babette:

Heej San!

Mooi verhaal weer! Volgens mij heb je het wel goed naar je zin daar! Aan de ene kant het werken, dat vast niet zo gewoon is als in Nederland en daarnaast nog allemaal leuke tripjes kan maken! oh ben jaloers!
    Leuk dat je met nog wat meer geneeskunde studenten daar zit! zal snel kijken of we weer een keertje kunnen skypen of msnen! Heel veel plezier nog! kus

• 24 September 2009 - 09:43

Lonneke:

Hey Sanne,
    Leuk om je avonturen weer te lezen, is vooral leuk om lekker jaloers te worden als je aan het werk bent in een druilerig Hollands weertje ;)
    Mooie foto's ook en leuk dat je naast het werken tripjes in de omgeving kunt maken.
    Veel succes en plezier.
    Liefs

• 24 September 2009 - 15:58

Frouk:

Hey Sanne!

Klinkt goed meis! Fijn dat je je daar redt in je eentje, nieuwe contacten zijn weer zo gemaakt. Geloof dat ik na mn reis naar Afrika maar ga sparen voor een reis Zuid-Amerika, mooi zeg, ook al die inca ruines! Is die summa student iemand die je al kende? Wel fijn hoor af en toe iets in het NL kunnen zeggen. Ga je nog vaker naar die primitieve afgelegen kliniek, of was dat eenmalig? Misschien kun je die dokters nog wel aan het verstand brengen dat het voorschrijven van zoveel medicatie onzin is! Geniet ervan, en succes nog even die paar weekjes zonder DJ!
    Ik zal duimen voor een warme douche....
    Oja, enneh leuk die voetbalwedstrijd! Temperamentvol zo te horen!

Liefs Frouk