Eerste week in Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Sanne Laat - WaarBenJij.nu Eerste week in Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Sanne Laat - WaarBenJij.nu

Eerste week in Cusco

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

08 September 2009 | Peru, Cusco

Mijn eerste week in Cusco zit er alweer op. Ik begin mijn weg al aardig te vinden en stel dat ik een keer zou verdwalen dan kan ik me ook al best redden in het Spaans. De cliches die ik van Peru kende heb ik hier ook al voorbij zien komen. Zo hoorde ik bij aankomst op het vliegveld al de eerste panfluitmuziek en lopen er inderdaad lama’s door de straten van Cusco. Gisteren trok er een stoet met honderden dansers over het centrale plein. Ik heb op het trappetje van de cathedraal naar dit schouwspel zitten kijken samen met mijn huisgenootje. Ook de binnenkant van de cathedraal was het bewonderen waard. De kerk is rijk versierd met vele schilderijen waarin je de Spaanse en de lokale cultuur ziet samenkomen. Zo is er een schilderij van het laatste avondmaal met een cavia als maaltijd op de tafel. Dat is hier echt een delicatesse. In de buurt van de school zijn ook veel schilderijen te vinden, de school bevindt zich in San Blas, een wijk met veel kunstwinkeltjes. Op straat proberen jongens hun tekeningen te verkopen. Een keer liet ik me al overhalen om een mooie tekening te kopen. Die tekening van een traditioneel gekleed jongetje fleurt nu een saaie witte muur van mijn slaapkamer op.

Afgelopen weekend heb ik me ook al buiten Cusco gewaagd. Met drie Belgen, twee Peruanen en een Nederlander heb ik een tripje gemaakt naar de warmwaterbronnen van Lares. Het was zo’n vier uur rijden hiervandaan. De eerste twee uur verliepen rustig in het minibusje slingerend door de hoge bergen. Aangekomen in een plaatsje waar we moesten overstappen bleek dat de bus al weg was en dat we een taxi moesten nemen. Het werd al bijna donker, maar gelukkig kregen we een chauffeur zo ver dat hij ons 7-en in zijn stationcar naar Lares wilde brengen. En zo kropen twee personen in de kofferbak, schoven we met z’n vieren op de achterbank en werden de kampeerspullen en bagage op het dak van de auto gebonden. Al hobbelend door het donker (nee, de taxis hier hebben geen vering...) bereikten we uiteindelijk de warmwaterbronnen. Aan de rand van het zwembad konden we de drie tentjes opzetten en verder de hele avond en volgende ochtend gebruik maken van de verschillende baden met water uit vulkanische bronnen. ‘s Nachts is het hier pas echt donker en met een volle maan en een hemel vol sterren (soms achter wat wolken) was het echt een mooie ervaring. De volgende dag zijn we weer teruggereisd en kon ik de omgeving pas echt goed bekijken. We slingerden langs weilanden met lama’s, rieten huisjes en diepe ravijnen. Even later waren we weer ‘thuis’ in Cusco.

Mijn ‘thuis’ hier bestaat uit een eenvoudig appartement wat ik met een Nederlandse vrouw deel, binnenkort komt er nog een derde persoon bij (en over een paar weken DJ!). ‘s Avonds koelt het erg af en kruip ik voor de elektrische kachel of diep in mijn slaapzak. Ook de douche wordt elektronisch verwarmd. Helaas werkt dit maar af en toe. Ik woon halverwege een berg, wat betekent dat we een fantastisch uitzicht hebben en de conditie goed trainen als we van en naar het centrum of de school lopen. Overdag schijnt er gelukkig een lekker zonnetje hier. Er zijn in Cusco genoeg restaurantjes en barretjes om me de komende weken in te vermaken.

Met m’n spaanse lessen herhaal ik wat ik ooit al heb geweten maar ver is weggezakt. Deze week richt ik me vooral op medisch spaans en praat ik met m’n lerares over de peruaanse gezondheidszorg. Vrijdag zullen we ook een aantal ziekenhuizen hier gaan bezoeken zodat ik zelf de verschillen kan zien tussen Nederland en Peru.
Zelf zal ik vanaf volgende week in policlinica Belen gaan werken. Gisteren heb ik er al kennisgemaakt. Het ziet er best netjes uit: een gebouw van twee verdiepingen met verschillende spreekkamers, een wachtkamer vol mensen en een rij patienten tot op de stoep. Er is nog een nederlandse geneeskundestudente die er vier weken zal werken. Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan zijn.

Ik ga nu proberen om nog wat foto’s bij dit bericht te plaatsen.

  • 09 September 2009 - 07:36

    Fenna:

    Hey San, klinkt super allemaal! Ben echt onwijs jaloers, zou liever jou opzoeken dan solliciteren op vacatures waar toch al honderden kandidaten op reageren.... Hoe zit het daar met de crisis???
    Nou chica, que te disfrutes la vida Peruana!
    Cuidate mucho, un abrazo!
    Fenna

  • 09 September 2009 - 17:54

    Linda:

    Ha sanne,
    Leuk om je eerste verslag te lezen. leuke foto's, en je hebt al het een en ander gedaan daar, gaaf om te zien en lezen.

    Ik ben nu aan het werk, en is super druk dus ga gauw weer aan de slag, stuur de volgende keer een langer berichtje.

    het ga je goed, succes met je co-schap en je spaanse les. Ga je ook bevallingen doen daar?

    Kus Linda

  • 09 September 2009 - 18:10

    Harry Muskens:

    Hallo Sanne, het ziet er echt avontuurlijk uit. Zal ook wel zijn. Een vraagje met DJ bedoel je natuurlijk niet DJ Tiesto maar DirkJan? Verdre wensen we je nog veel avontuur toe en wat het werken betreft geniet er van.
    Groetjes Ome Harry en Tante Diny en natuurlijk kusjes van Ties en Kas

  • 10 September 2009 - 07:16

    Dyanne:

    Hi Sanne,

    Leuk dat je het gelukt is een stukje op je site te zetten, en wat leuk dat je er al zoveel foto's bij hebt kunnen zetten. Krijg zo meer een idee hoe het daar is! Het klinkt allemaal best avontuurlijk.
    Succes met je co-schap, ik ben benieuwd hoe het zal zijn!

    Hier verder alles goed. Ben net twee dagen in Disney geweest waar het erg gezellig, rustig en mooi weer was! Verder druk met klussen..

    Tot je volgende verhaal!

    Liefs, Dyan.

  • 11 September 2009 - 15:57

    Martijn:

    Hee zussie!

    Boeiend verslag heb je op de site gezet. Leuk dat je al wat mensen hebt leren kennen en dat je al veel hebt gezien en gedaan daar.

    Je hebt ook erg mooie foto's gemaakt. Vooral die van de dansende indianen en het uitzicht vanaf je huis zijn jaloersmakend. In Nederland is het in vergelijking een erg saaie bedoening.

    Ik ben benieuwd naar je belevenissen van de komende tijd. En veel succes alvast met je werk in het ziekenhuis!

    Houdoe!

    Groetjes Martijn

  • 12 September 2009 - 16:40

    Liselot:

    Ha sanne!

    Wat leuk om je verhalen te lezen, wat een ervaring. Spannend hoe het zal zijn in de policlinica, wel wat anders dan het umc denk ik.. Ik ben nu bezig met mijn asas op de nefrologie, geen peru natuurlijk;) maar ook leuk!

    Hou ons op de hoogte en heel veel succes en plezier daar!

    Groetjes!

  • 12 September 2009 - 20:39

    Eline:

    Leuk om je eerste verslag te lezen!
    Klinkt leuk in ieder geval en leuk dat je andere mensen hebt ontmoet en gezellig een trip hebt gemaakt!
    Ik heb trouwens mijn eerste spaanse zinnen ook al geleerd maar ik kom niet verder dan como te llamas en soy Eline denk ik ;)

    Liefs

  • 14 September 2009 - 16:34

    Anton Rombouts:

    Hoi Sanne,
    Ik merk en hoor van DJ, dat je het erg naar je zin hebt daar in het verre Peru. Het ziet er in ieder geval prima uit.
    Wij hopen dat je ook tijdens je stage in de kliniek de nodige ervaring kunt opdoen zodat je straks kunt terugkijken op een mooie periode. Veel succes.

    Groetjes Anton en Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Na twee weken spaans zal ik voor zes weken een coschap kindergeneeskunde doen in Cusco. Daarna reis ik samen met DJ nog drie weken rond.

Actief sinds 09 Sept. 2006
Verslag gelezen: 1427
Totaal aantal bezoekers 27866

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2009 - 14 November 2009

Peru

30 September 2006 - 20 December 2006

Guatemala en Mexico

Landen bezocht: