Palenque en San Cristobal - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Sanne Laat - WaarBenJij.nu Palenque en San Cristobal - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Sanne Laat - WaarBenJij.nu

Palenque en San Cristobal

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

15 November 2006 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hoi allemaal!

Weer een berichtje vanuit Mexico. Ik bevind me op dit moment in San Cristobal de las Casas, een mooi stadje op 2000 meter hoog. Dat betekent dat het ´s nachts erg koud is en ik onder drie dekens slaap. Ik ben hier nu alweer drie dagen, maar er is veel te zien in de omgeving. Zo heb ik gisteren een bezoek gebracht aan twee traditionele dorpen hier vlakbij, San Juan Chamula en San Lorenzo Zinacantan. De tradities van de Chamula´s zijn nog net zo als tweehonderd jaar geleden en ze leven als een hechte eenheid. De overheid heeft in dit plaatsje niks te zeggen en het zijn de spirituele leiders die de dienst uitmaken. Het geloof is ook hier weer erg belangrijk, maar van het catolicisme is niet zo veel te zien. De rituelen vinden wel in de kerk plaats, maar verder zijn het vooral mayagebruiken. De kerkvloer is bezaaid met dennennaalden en overal branden kaarsjes op de grond. In de kerk is het ten strengste verboden om foto´s te maken. Er worden kippen geslacht om mensen te genezen en aan de pols kan door speciale genezers worden gevoeld aan welke ziekte een persoon lijdt. Dit trok natuurlijk mijn interesse en daarom heb ik ook nog een museum over mayageneeskunde bezocht hier in San Cristobal. Samen met een oudere Australische dame kreeg ik een rondleiding in het Spaans. Kinderen worden hier op de knieen zittend geboren, en vanuit een gebroken ei kan een ziekte afgelezen worden. Ook worden er veel planten gebruikt en onderdelen van dieren om mensen te genezen.

Het alleen reizen bevalt eigenlijk ook wel, het ontmoeten van mensen gaat erg makkelijk. Elke avond is er bijna wel iemand anders die me gezelschap wil houden in een restaurant. Vandaag ben ik met een bootje door de Canyon gevaren, een rivier die zich door enorm hoge bergen heeft uitgesleten. Er zaten zelfs krokodillen in de rivier!!! En over het water scheerden een heleboel pelikanen.

Vorige week ben ik door de nachtbus veilig in Palenque afgezet. In de bus ontmoette ik Tal en James, een Israelische en een Amerikaan, en we besloten samen een kamer te delen in El Panchan. El Panchan is een kleine nederzetting midden in de jungle, maar wel van alle gemakken voorzien. Zo was er een goed restaurant en kon je er zelfs Internetten, ´s nachts hoorde je de apen brullen. De eerste dag bezochten we de indrukwekkende ruines van Palenque en de tweede dag gingen we naar de watervallen Agua Azul en Misol Ha. Wat een enorme hoeveelheid water kwam daar naar beneden! Het water was ijskoud, maar ik wilde natuurlijk wel even zwemmen onder de waterval.
Zo is mijn afgelopen week dus een mooie combinatie geweest van cultuur, natuur en nieuwe mensen ontmoeten. Ik ben intussen al over de helft van mijn reis en morgenavond vertrek ik naar Oaxaca. Ik heb veel contact gehad met de school aldaar en zij vertellen me dat de situatie nu rustig is, er zijn alleen nog vreedzame demonstraties in het centrum van de stad. Laten we dus hopen dat dat zo blijft de komende tijd! Volgende week begin ik dan met het vrijwilligerswerk.

  • 15 November 2006 - 22:18

    Lieke:

    heej!
    ben blij dat t je allemaal zo goed afgaat! hier is het nog steeds druk. maar het gaat allemaal wel de goede kant op denk ik..
    veel plezier nog deze week, geniet nog ff van al het reizen en dan succes met je vrijwilligerswerk! ben benieuwd wat je allemaal gaat doen!
    kus liek xx

  • 16 November 2006 - 10:24

    Linda:

    hoihoi, nou je hebt zo te lezen weer een leuke week gehad. gave foto´s, zo krijgen we een beetje een indruk wat je allemaal doet. nu op naar het vrijwilligerswerk!!! heel veel succes ermee, geniet nog van deze laatste week reizen. ik heb zo uitleg over de buitenlandstage dus wie weet waar ik volgend jaar zit.
    kus linda

  • 16 November 2006 - 10:28

    Bernard En Lianne:

    Hallo Sanne

    Wij lezen elke keer weer met veel plezier je verhaal. Het is leuk om te zien en te lezen wat jij daar allemaal mee maakt. Wij wensen je nog veel plezier daar en alvast succes met je werk! Groetjes, Bernard en Lianne

  • 16 November 2006 - 10:57

    Renske:

    Wow Sanne het ziet er echt indrukwekkend uit allemaal! Geniet er lekker van! Dikke kus xxxx

  • 16 November 2006 - 13:34

    Janine:

    heee wereld reiziger!!!
    nou ik heb eens even de tijd genom,en om te lezen en fotos te kijken en het klinkt echt heel leuk allemaal. Wat super voor je dat het zo goed gaat daar allemaal. Geniet nog maar van elk moment want zoals je als zegt je zit alweer over de helft!veel plezier met de kindjes en leuk om zoveel van je te horen.
    Kusxxxxx

  • 16 November 2006 - 21:14

    Yvette:

    Ziet er mooi uit al die fotos, veel verschillende dingen die meemaakt. Ben je al over de helft van je reis, gaat wel snel zeg!! Geniet er nog van. Alvast succes voor je vrijwilligerswerk! xx Yvette

  • 18 November 2006 - 14:36

    Fenna:

    Hey chica!
    Weer leuk om van je te horen en superfoto´s!!!
    :-D Ik heb net geboekt, vertrek 28 januari!!! Mijn onderzoek gaat over de invloeden van tv, internet, migratie en toerisme etc. op de maya-identiteit, dus als je alvast wat ziet...:-p
    Succes met je project en drink maar een lekkere corona voor me!!!! Ik ga vanavond tortillas eten dus zal aan je denken ;-) Te echo de menos,
    xxx

  • 20 November 2006 - 12:55

    Dyanne:

    Hey lieve Sanne,

    Lees nu pas je nieuwe bericht op je site! Leuke foto's staan erop..nu begint je vrijwilligerswerk denk al wel? Ben benieuwd hoe je het gaat hebben, maar dat gaat vast ook goed komen. Ben al wel jaloers op je hoor..hier zitten we in de kou en de regen..brrr en jij ziet er al lekker bruin uit op je foto's!
    Geniet er van he meid! Nog heel veel plezier..

    Liefs, Kus, Dyanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Na twee weken spaans zal ik voor zes weken een coschap kindergeneeskunde doen in Cusco. Daarna reis ik samen met DJ nog drie weken rond.

Actief sinds 09 Sept. 2006
Verslag gelezen: 78
Totaal aantal bezoekers 27876

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2009 - 14 November 2009

Peru

30 September 2006 - 20 December 2006

Guatemala en Mexico

Landen bezocht: