Dag Oaxaca, welkom grote stad! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Sanne Laat - WaarBenJij.nu Dag Oaxaca, welkom grote stad! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Sanne Laat - WaarBenJij.nu

Dag Oaxaca, welkom grote stad!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

16 December 2006 | Mexico, Mexico-stad

Hoi lieve mensen!

Verkeren jullie al een beetje in kerststemming? Hier begint de kerstsfeer al een beetje te komen, veel huizen in Oaxaca werden met lichtjes versierd en zelf hadden we ook een mooie zilveren kerstboom in het appartement. Toch blijft het raar om met een temperatuur van ongeveer 25 graden in je T-shirtje langs een metershoge kerstboom op het Zocalo van Oaxaca te lopen. Ik ben nu net aangekomen in la ciudad de Mexico, dus hoe het hier met de kerststemming gesteld is dat weet ik nu nog niet: dat ga ik de komende dagen nog wel even uitvinden. Ik ga in deze enorm grote stad, 22 miljoen inwoners, mijn laatste daagjes doorbrengen en ik wil nog een heleboel zien; het grote antropologisch museum, de opgravingen van Teotihuacan, Frida Kahlo museum, een grote bloemenmarkt en vanavond ga ik naar een wrestling wedstrijd. Dat schijnt iets van Mexicaans vechten te zijn, iets speciaals. Ik ben erg benieuwd, want ik heb het nooit zo op vechtsporten, maar we zullen zien of deze mexicaanse traditie mijn hart kan veroveren.

De afgelopen vier weken zijn snel gegaan in Oaxaca en ik zal jullie wat bijpraten over de afgelopen week. Ik bleef nog alleen over in het appartement met Lonneke nadat Fleur en Maaike naar andere plaatsen waren vertrokken. Zaterdag hebben we verschillende kleine dorpjes bezocht in de omgeving van Oaxaca. We hebben een heleboel verschillende soorten vervoer uitgeprobeerd, van gammele autobussen, colectivo's tot een motortaxi. Dit laatste was toch wel het leukste. In een bakje achter een motor scheurden we door het mexicaanse platteland. Bij iedere drempel moesten we ons vasthouden anders stuiterden we zowat uit het bakje. We bezochten een klooster, waar achter elkaar huwelijken werden gesloten, wat kleine opgravingen en verschillende ateliers waar lelijke zwarte potten worden gebakken. 's Avonds zijn we gaan salsadansen in Candela, een salsabar waar dames nog echt ten dans worden gevraagd. We hadden afgesproken met Deniz, een meisje uit Oostenrijk dat ik kende van het straatkinderenproject.
De volgende ochtend ben ik vroeg opgestaan om Monte Alban te bezoeken. Ik denk dat dit de mooiste opgravingen zijn die ik heb bezocht! Monte Alban ligt boven op een berg en heeft aan alle kanten een geweldig uitzicht over de heuvels en over Oaxaca. Het was er nog heerlijk rustig en ik kon heerlijk in mijn eentje ronddwalen langs alle oude tempels en gebouwen. 's Middags zijn Lonneke en ik met alle jongens van mijn weeshuis naar de bioscoop geweest. Fleur had dit cadeau gegeven aan alle kinderen en wij mochten het in de praktijk brengen. Met zes kinderen propten we ons in een taxi en uiteindelijk waren we met drie taxi's allemaal bij de bioscoop. We kochten grote bakken popcorn en namen een hele rij in beslag om de film Santaclaus te bekijken. Ze keken hun ogen uit! Sommige jongens waren nog nooit in de bioscoop geweest en de afleiding was zeker welkom in het weeshuis. Maandagochtend hebben ze allemaal een tekening voor Fleur gemaakt als bedankje, ze schreven zulke lieve dingen!
Gisteren ben ik voor het laatst bij de jongens geweest, het was best moeilijk om dag te zeggen. Ik had een lekkere taart gekocht en een dag eerder hadden we kerstkaarten gemaakt, sommige waren voor mij! Andere jochies shreven hun kaart aan hun moeder (met Merry Christmas and a happy New Year, want het was wel een engelse les...), terwijl ze nooit weten wanneer ze die weer zullen zien. De jongens houden onvoorwaardelijk van hun moeder en in hun ogen zal ze nooit iets fout doen, terwijl zij toch vaak degene is die ze naar het weeshuis heeft gebracht. Rogelio schreef dat het zo jammer was dat zijn moeder niet kon zien wat voor goede cijfers hij op school haalde en dat hij zich vaak zo eenzaam voelde, hij hoopte dat hij snel weer thuis kon wonen. Nou, dat raakt me flink. Wat heb ik dan toch eigenlijk een heerlijke onbezorgde jeugd gehad.
Maar ik heb vooral ook een heleboel lol gehad met de kinderen en ook bij de andere projecten. Zo heb ik vorige week het grote weeshuis bezocht en ook deze week ben ik weer bij het straatkinderenproject geweest om ze nog wat geld te geven. Het vrijwilligerswerk was dus een mooie ervaring en zeker ook goed voor mijn spaans!

Nu is het einde van mijn reis echt al bijna in zicht. Ik heb met volle teugen genoten van Mexico en Guatemala, maar ben ook weer blij om naar huis te gaan en iedereen weer te zien. Ik kan nu helaas geen foto's bij dit bericht plaatsen, de computer wil niet. Maar misschien dat dat later dit weekend nog lukt. Nog een paar dagen hier in Mexico en dan weer op naar de kou! Ik laat jullie nog weten hoe deze laatste dagen zijn geweest.

Veel liefs Sanne

  • 16 December 2006 - 08:24

    Renske:

    Ha Sanne! Wat gaat de tijd snel he! Hier zijn we volop in de kerststemming, helaas zonder blauwe ballen van jou in de boom!

    Wat een schrijnende verhalen van de kinderen, zou er ook grote moeite mee hebben.. Met mijn kindjes gaat alles nog prima, donderdag kerstdiner en dan heerlijk 2 weken vakantie!! Misschien zien we elkaar nog in Utrecht??

    Geniet nog van de laatste dagen en tot snel!

    Liefs, Renske

  • 16 December 2006 - 12:14

    Linda:

    Ha Sanne, hier staat de kerstboom ook al in huis, dus de kerst kan beginnnen. vanavond is het kerstmarkt in Dongen.
    Geniet nog van je laatste daagjes in Mexico, want voor je het weet ben je weer terug in het koude en natte Nederland.
    Kus Linda

  • 16 December 2006 - 13:59

    Netty:

    hoi lieverd weer veel meegemaakt de afgelopen weken. Nog veel plezier de laatste dagen en ik zie er naar uit je weer hier bij ons te hebben met de kerst. kus mama

  • 16 December 2006 - 16:01

    Fenna:

    Guapa!!!!!!!!
    Wist je dat er in de D.F. zowel een Zara als een Bersjka te vinden is??? Ik zeg: shop ze!!!! Hebben jullie daar ook uitverkoop :-p
    Meid, heb zin je weer te zien!
    xxx

  • 19 December 2006 - 23:04

    Lonneke:

    Hola Sanne,
    Hoe is het in el D.F.? Alle dingen kunnen doen die je graag wilde en is er kerstsfeer? Hier in Puerto is er niet zoveel kerstsfeer, meer strandsfeer ;) maar wel erg leuk!
    Geniet nog van de laatste dag en een goede reis terug!
    Beso, Lonneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Na twee weken spaans zal ik voor zes weken een coschap kindergeneeskunde doen in Cusco. Daarna reis ik samen met DJ nog drie weken rond.

Actief sinds 09 Sept. 2006
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 27850

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2009 - 14 November 2009

Peru

30 September 2006 - 20 December 2006

Guatemala en Mexico

Landen bezocht: