Jungle, Lago Titicaca en Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Sanne Laat - WaarBenJij.nu Jungle, Lago Titicaca en Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Sanne Laat - WaarBenJij.nu

Jungle, Lago Titicaca en Arequipa

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

08 November 2009 | Peru, Arequipa

Weer een update na een ruime week reizen!

Jungle: Puerto Maldonado
Na een korte vlucht vanuit Cusco landden we tussen de palmbomen en de hitte in Puerto Maldonado. Wat een verschil in temperatuur en we zijn ook een stuk gedaald, van 3300 meter in Cusco naar ongeveer zeeniveau. Met een bootje zijn we in 1,5 uur over de rivier naar de lodge midden in de jungle gevaren. Daar kregen we de sleutel van onze eigen bungalow compleet met ieder een eigen hangmat. Er is hier maar enkele uren per dag elektriciteit en er komt enkel koud water uit de douche. Maar met deze hitte is dat niet zo´n probleem. De eerste dag hebben we een rondje gelopen op het apeneiland in de rivier. Na enkele minuten waren we doorweekt van het zweet, maar we hebben heel wat apen gezien. De gids lokten de verschillende soorten apen met fruit naar speciale voedertafels en zo konden we de beestjes goed van dichtbij bekijken. De volgende dag stond er en flinke jungletocht op het programma. We startten om 6 uur in de ochtend en wandelden over een speciaal pad het dichte bos in. We hoorden de geluiden van de jungle en zagen vele bijzondere bomen en planten. En dieren natuurlijk! Naast apen waren er vlinders, insecten, schildpadden, dikke spinnen en zelfs slangen! En je zou zelfs beren en een jaguar tegen kunnen komen. Gelukkig bleven die bij ons uit de buurt. Onze gids ging gewapend met een manchette voorop en wij volgden op gepaste afstand. Halverwege kwamen we bij een meer vol waterlelies en bomen in het water, waar we met een bootje overheen roeiden. De laatste dag in de jungle zijn we gaan vissen op de rivier. De kaaimannen zaten aan de rand van de rivier en gingen geruisloos het water in. Na even varen stelde de gids voor om te gaan zwemmen… Dat hebben we toch maar even overgeslagen.
De vier dagen in de jungle waren mooi, erg warm en helaas ook een aanslag op onze gezondheid. Ik kreeg flinke koorts en buikpijn en helaas bleef ook DJ niet helemaal gespaard. Mogelijk was het een bijwerking van de Malarone pillen. Ik was in ieder geval blij dat we weer terug naar Cusco konden reizen, waar ik nog twee dagen in bed heb gelegen om een beetje bij te komen.

Lago Titicaca
Met een nachtbus zijn we vanuit Cusco naar Puno gereisd. Puno ligt aan het hooggelegen Titicacameer. ´s Ochtends vroeg kwamen we aan op het busstation en zijn we met al onze bagage in een motortaxi gestapt. Dat was wel even proppen. Met een boot hebben we de rieteilanden bezocht en het eiland Taquile. De rieteilanden drijven op het water en op elk eiland wonen enkele families. Het is echt een toeristische attractie, maar blijft desondanks mooi en bijzonder om te zien. Je kunt je verkleden als eilandbewoner en tochtjes maken op rieten boten, dat alles voor een kleine bijdrage natuurlijk. Op het eiland Taquile hebben we heerlijke vers gebakken vis gegeten en genoten van het prachtige uitzicht over het meer.

Arequipa
Na een nachtje in een hotel in Puno zijn we verder gereisd naar Arequipa, de witte stad. Om de stad heen liggen verschillende vulkanen en op een hiervan is een aantal jaren geleden een mummie van een Incameisje gevonden, Juanita. Zij ligt nu in een vrieskist in een mooi museum. Tegenover dat museum sliepen we in een leuk bed & breakfast. In Arequipa is ook een monasterio waar nog steeds enkele nonnen wonen. Dit oude klooster is in vele kleuren geschilderd en met de vele geraniums erbij heeft het wel wat weg van Zuid-Spanje. Op het terrasje van de bakkerij hebben we een lekker stuk chocoladetaart gegeten. Want na het ziek zijn ben ik wel een paar kilootjes lichter geworden. In Arequipa nemen we het er dus lekker van en gaan elke avond goed uit eten. Ook hebben we een tweedaagse tocht gemaakt in de Colca Canyon met als doel het spotten van Condors. Deze grote vogels leven in de Andes en laten zich in de vroege ochtend zien op het Cruz del Condor. Nou ja, meestal dan… We hebben een flinke tijd staan kijken en gelukkig 1 condor voorbij zien vliegen. Net toen we weer de bus in wilden stappen, kwam er nog een vogel aanvliegen. Twee condors gezien dus! In Chivay zijn we nog in een warmwaterbad geweest, wat heerlijk ontspannen was na een kleine wandeling in de bergen.
Vanmiddag gaan we nog even flink de toerist uithangen en met een open dubbeldekker door de stad rijden. Dan reizen we vanavond verder naar Nazca en dan door naar Ica. Het einde van de reis komt dan al echt in zicht en na een laatste nachtje in Lima vliegen we vrijdagavond weer terug naar Nederland. Peru is een erg mooi land om rond te reizen, maar na bijna 3 maanden kijk ik er ook alweer echt naar uit om weer thuis te zijn en te genieten van alle dingen die zo normaal zijn in Nederland.

• 08 November 2009 - 17:17

Dyanne:

Hi Sanne & DJ,

Klinkt echt heerlijk jullie verhalen! Jullie hebben nog veel ondernomen zeg, maar erg leuk om te lezen. En wat een mooie foto's!
    Maar Sanne kan me ook voorstellen dat je er ook naaruit kijkt om weer naar NL te gaan. Als je terug bent en tijd hebt moet je snel maar een keertje in mn nieuwe huisje komen kijken!

Geniet nog van jullie laatste daagjes!

Liefs, Dyan

• 08 November 2009 - 17:43

Tante Diny:

Goede reis terug.

• 08 November 2009 - 17:47

Ome Harry:

Ik had wel gehoopt foto's van de condor te zien, helaas je hebt er maar twee gezien. Alle dieren zijn voorbij gekomen apen, alligator, slangen, maar vogels ho maar. Zijn er overings wel kromsnavels (papegaaien) op dat wereld deel? Ik hoor het nog wel als jullie terug zijn.

• 08 November 2009 - 18:39

Linda:

ha sanne en DJ,

Zo te lezen genieten jullie er samen volop van, leuk om jullie verhalen weer te lezen en de foto;s te zien.
    Wel balen dat je een paar dagen ziek bent geweest, heerst daar misschien ook de mexicaanse griep? hier zijn ook veel mensen ziek, ik gelukkig niet.

Geniet van jullie laatste weekje in peru, zodat jullie straks kunnen terug kijken op een geweldige tijd samen in peru!

tot snel, we spreken snel af als je terug bent. ben echt benieuwd naar al je verhalen en foto's!

alvast een goede reis terug.
    Kus

• 08 November 2009 - 20:21

Lieke:

wat een super mooie foto's joh! tot over een weekje :)
    xx

• 09 November 2009 - 08:04

Fenna:

El Condor Pasa al gehoord? Ongetwijfeld! Geniet er nog maar ff van, maar kom daarna maar snel weer veilig thuis!
    Hasta pronto chiquita!
    Besitos,
    Fenna

• 10 November 2009 - 20:28

Anton:

Hoi Sanne en DJ,

Fijn om te lezen en te zien dat jullie zo genieten van de rondreis in Peru. De verhalen zijn erg leuk om te lezen en de foto's zijn prachtig. Op deze manier blijven we prima op de hoogte van jullie geweldige avontuur. Nou geniet nog van die laatste paar dagen, goede terugreis en tot zaterdag.

Anton en Anneke

• 11 November 2009 - 17:19

Netty:

Hoi ik hoop dat jullie nog een paar fijne dagen hebben daar in Peru. Maar we zien er naar uit om jullie weer bij ons te hebben. Hele goede thuisreis! Tot zaterdag. Netty en Ad

• 14 November 2009 - 23:43

Linda:

Ha sanne en DJ,
    Weer veilig in het herfstachtige Nederland aangekomen?! Goede terugreis gehad?

Ik probeer je vanmiddag wel even te bellen, heb nu nachtdienst.

Kus linda